Krigen er kommet til Storgata
De snakker med normalt stemmeleie. De ser snille ut. Ingen kommer bevæpnet på jobb. Men logoen – noen tall med kulehull vitner om at en liten del av nordnorsk krigshistorie har flyttet inn i Storgata 69.
For 620 Kommunikasjon – Nord-Norges nye kommunikasjonsbyrå – har sterke referanser til andre verdenskrig, både i sitt navnevalg og logo. Hva i all verden har krigshandlinger i 1940 med dagens virkelighet i Nord-Norge å gjøre?
– For oss er navnet et symbol på vårt DNA: At alt er mulig. Selv om oppgaven kan synes formidabel, kan man vinne gitt at man vil det nok og har en god strategi, sier Roger Ingebrigtsen, daglig leder i 620 Kommunikasjon.
– Men hva er 620?
– 620 er en høyde et par timer øst for Narvik, ikke langt fra svenskegrensen. I dette området ble tyskerne presset i kne av relativt utrente soldater, de fleste av dem fra landsdelen.
Roger Ingebrigtsen bidro som statssekretær i Forsvarsdepartementet til at den nordnorske krigshistorien er kommet mer fram. Han mener at det som skjedde i narvikfjellene våren 1940, er noen av de stolteste øyeblikk i Norges historie.
Tyskerne vant på alle fronter. Krigsmaskinen syntes ustoppelig. Men gutter og menn fra Nordland, Troms og Finnmark beviste at det umulige var mulig. De påførte tyskerne sitt første nederlag. Slik ga de håp og viste vei.
– En rekke nordnorske forfattere, blant andre Asbjørn Jaklin, har bidratt til at ufortalte historier er blitt fortalt. Vi velger navnet 620 fordi vi vil fortelle denne og dagens moderne fortellinger på en måte som Norge forstår og landsdelen fortjener.
620 Kommunikasjon er eid av de ansatte. Eva Halvorsen (Tromsø), Mari Nilsen (Narvik og Tromsø), Gøril Bergman (Tromsø og Narvik) og Roger Ingebrigtsen (Tromsø) er eiere og ansatte. I tillegg har de med seg et sterkt nordnorsk nettverk i styret og med mindre eierposter: Odd Emil Ingebrigtsen (Bodø), Roger Bergersen (Narvik), Anita Solli (Mo i Rana) og Berit Erdal (Alta). Anna Alvik (Tromsø) er ansatt og koordinator.
– Vi har i fire år lagd Agenda Nord-Norge-samlingen og ambassadørprogrammet for SpareBank 1 Nord-Norge, LO og NHO. Nå skal vi i tillegg bistår andre som trenger kommunikasjonshjelp.
– Vi brenner for god formidling og vi kan Nord-Norge. Vi vil bidra til at bedriftene øker lønnsomheten ved å få fram sitt budskap bedre enn i dag.
– Hva slags bistand kan dere gi?
– Vi går gjennom bedriftens kommunikasjons-arbeid og sjekker ut hva som kan gjøres bedre. Vi kan hjelpe til med alt fra skriving, sosiale medier, lage filmer til å lage større samlinger og kurs. I bunnen ligger en strategisk og markedsmessig tilnærming til kommunikasjon.
De fem ansatte har flyttet inn i 2. etasje i Storgata 69. De tidligere kontorcellene er bygd om til et felles landskap.
– Vi får mest ut av hverandres kompetanse ved å sitte tett sammen. I tillegg deler av kontor med kulturnæringsstiftelsen. Det er både hyggelig og nyttig.
Vi i TRIKO Eiendom setter pris på at leietakere utfordrer oss. Det er fint å se at gode løsninger og godt design kan føre til et bedre arbeidsmiljø. Vi ønsker å gi våre kunder de beste fasiliteter for effektive og økonomisk bærekraftige virksomheter.